dagbesteding en shoppen - Reisverslag uit Jaipur, India van Willemien Riel - WaarBenJij.nu dagbesteding en shoppen - Reisverslag uit Jaipur, India van Willemien Riel - WaarBenJij.nu

dagbesteding en shoppen

Blijf op de hoogte en volg Willemien

24 Maart 2015 | India, Jaipur

Gisteravond programma doorgenomen, ik was nog niet klaar met de projecten, hahah, dagbesteding voor verstandelijk gehandicapten. Ook nog over de veiligheid in die sloppenwijken; dat is tot ongeveer 15:00 maar nadien veel overlast van dronken mannen, veel alcoholproblemen bij hen in die wijken. Daar kom je dus ook niet meer na die tijd.

Vanmorgen dus 08:15 opgehaald met de tuktuk, waar al 4 man in zat, moesten wij er nog met 2 bij en onderweg nog een paar, hahaha, bomvol dus. Bij het schooltje aangekomen gingen de cliënten, om ze zo maar een te noemen, op een plaats zitten. Er gebeurde niks verder, er moesten er nog wat meer komen. Na toch zeker een half uur dacht ik eindelijk wat actie te zien, maar dat was ook maar van korte duur. De begeleidsters deden eigenlijk niks of een beetje. Zag bij een aantal al meteen dat het ras-autisten waren, maar dat maakt daar niet uit wat je handicap is, als je er 1 hebt en je komt daar, ben je gewoon 1 van de rest. Een meisje, wat niet kan lopen, werd door een andere cliënt opgehaald, was een stevige man dus kon haar makkelijk dragen. Ze werd op een stoel gezet en dat was het dan. Op een gegeven moment zat ze onder de vliegen en door haar motorische handicap kon ze die niet van zich afslaan. Ben er dus bij gaan zitten en het voor haar gedaan. Nou zal ik verder niet elk moment omschrijven, haha, maar het was triest. Dit ligt enkel aan de begeleiders, die gewoon lekker steeds samen zaten te kletsen of met hun eigen kinderen bezig, die er ook waren, en amper naar de kids omkeken. Nu kan ik me wel 1 of 2 dagen inhouden maar voor de week om is, zal ik er toch wel mijn bevindingen gaan vertellen.

Na een pauze de oude stad in naar een prachtige winkel, aanbevolen door Mira, met ali baba broeken, tassen, sjaals enz en mijn slag weer geslaan. Weer flink wat verkoopspul ingeslaan. Dus mensen, hahah, gaat gewoon weer door.

Morgenmiddag gaan we naar de markt om wol/ katoen te kopen voor omslagdoeken en sloffen, voor het haakproject. Ga ik ook weer een handeltje in opzetten; koop ik ze van hen en verkoop ik ze in Nederland weer. Zo kunnen die vrouwen uit de sloppenwijken zelf een beetje geld verdienen.

Verder ga ik, als ik weer thuis ben, een presentatie maken om scholen af te gaan, zoals Pabo, SPH/SPW enz, om vrijwilligers te werven.
Als er iemand dus hier tips over heeft, graag, het is hard nodig ook.
jongeren gaan vaak voor een langere periode en kunnen dan meer bereiken dan ik met mijn paar weekjes.

Tot morgen weer X

  • 24 Maart 2015 - 18:47

    Jolanda:

    Ja,
    Schrikbarend om te zien hoe weinig er omgekeken wordt naar mensen met een handicap.
    Doen die begeleiders het vrijwillig?

    Wow Willy ;-), zoveel in 1 tuktuk?? Dat wordt hier in Nl dan nog leuk ;-)

    Shoppen, altijd leuk... Ben benieuwd :-)
    Tot morgen x

  • 24 Maart 2015 - 20:37

    Peter:

    Whow ...

    Echt in-en-in triest , dit ...
    Je zou daar wel in honderdvoud willen zijn denk ik ; anders heb je armen en benen tekort om iedereen te helpen.

    Je bent ECHT heel goed bezig daar , en dat al in zo'n korte tijd : HEEL veel succes dus !
    En ga vooral door met je verslagen : laat de mensen hier thuis maar zien hoe verschrikkelijk de realiteit daar is.

    Hopelijk -als deze of gene dat leest- wordt dit ook doorgegeven , en komen mensen wellicht op het idee om een donatie te doen om jou daar te helpen ???
    Heb ik inmiddels al gedaan : hopelijk doet goed voorbeeld goed volgen !!!

  • 25 Maart 2015 - 02:17

    Conny:

    Hoi hoii kon niet slapenna je bericht gelezen te hebben wat erg en ik maar mopperen als het hier niet goed gaat met de cliënten ik zou er niet tegen kunnenals ik daar sas en zou de begeleiding eens goed aanpakken .heb je leuke dingen gekocht voor jezelf?. Ik wacht weer vol spanning af naar jevolgende verslag.
    Liefs en dikke knuffel Conny

  • 25 Maart 2015 - 11:53

    Odile:

    heb je gevonden zuster ennuh GOED BEZIG!!!!!!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willemien

Een droom vanaf mijn tienerjaren, om ergens als vrijwilliger te gaan werken en tevens iets van het land te zien, gaat dan eindelijk gebeuren.

Actief sinds 13 Maart 2015
Verslag gelezen: 191
Totaal aantal bezoekers 4668

Voorgaande reizen:

18 Maart 2015 - 09 April 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: